Du vet Google Maps, va? Den där appen som alla använder för att hitta saker. Inte bara vägen till närmaste pizzeria, utan också för att hitta butiker, frisörer, kaféer, studios, konsthallar, tatuerare, och ja – ditt företag. Om du har en lokal som folk kan gå till (eller ens funderar på att gå till), så är Google Maps där du existerar – eller inte.
Och om du inte finns där? Då kanske jag vill vara med i din hemliga klubb som du inte vill att någon ska hitta, hör av dig.
Men seriöst, när folk planerar sin långhelg, semester eller söker efter något lokalt, är det på Google maps de söker och hittar information, öppettider, omdömen, bilder och… ja, det är här det blir viktigt: 360-bilder! De där panoramabilderna där man själv styr och kan “gå runt” inne i din lokal utan att gå utanför dörren, Google Streetview.
Varför Google maps är viktigt för dig
Många VILL veta innan besöket vad de kan förvänta sig och andra MÅSTE veta i förväg hur det ser ut. Många VILL vill känna känslan. Ser det ut som ett tryggt kafé? Ett städat gym? En tatuerarstudio där man inte får hepatit? Andra MÅSTE veta hur det ser ut. Får min rullstol plats? Finns det trösklar? Hur tar jag mig ut om min ångest slår till?
Det är där 360-bilder vinner förstapris i allt! Med 360-bilder låter du folk kliva in hos dig redan innan de kommer till dig. Det ökar förtroendet för dig och din verksamhet, det sänker tröskeln för beslutet att välja dig framför din närmaste kollega och det gör att de slutar scrolla och faktiskt kommer till dig.
Men inte bara det! Du slipper lägga din tid på personer som letar efter något du INTE erbjuder, de som söker en annan känsla, upplägg eller utformning av lokal. Med 360-bilder sparar du därför också tid och kan fokusera på kunder som redan sett vad du erbjuder och redan vet att de vill spendera sina pengar hos just dig.
Varför väljer du bort gratis ”Gula sidorna”?
Att inte vara aktiv på Google maps är som att förr aktivt välja att INTE vara med i Gula Sidorna. Nej, det är faktiskt värre – för nu kan folk se besöka din konkurrent i 360 medan du fortfarande sitter och funderar på om det är “värt det”.
Och skulle du vara i sådant läge att du faktiskt har inte har råd, trots att du garanterat lagt mer pengar på en engångsannons än vad den billigaste 360-fotograferingen kostar, så har du inga ursäkter för att inte själv registrera dig på Google Business Profile (eller “Google My Business” som det hette förut). Där kan du helt utan kostnad själv lägga upp och hantera hantera bilder, recensioner, öppettider, med mera. Har du inte koll på det? Då borde du ringa mig. Eller nej – skicka mail eller sms, det är inte alltid jag kan svara i telefon och jag kollar aldrig av telefonsvararen.